Waterpokken

• Huiduitslag op romp, verplaatst zich naar gezicht en hoofdhuid. De uitslag worden zichtbare blaasjes die jeuken
  • Koorts
  • Bij volwassenen erge rugpijn of pijn over het hele lichaam

Na een besmetting duurt het 2-3 weken tot de eerste ziekteverschijnselen zich aandienen. Waterpokken zijn 5 dagen voor de huiduitslag tot maximaal 6 dagen na de eerste huiduitslag besmettelijk. Het virus wordt overgedragen door druppels in de lucht. (hoesten, niezen)

Waterpokken wordt veroorzaakt door het varicella zoster virus. Omdat het veroorzaakt wordt door een virus, is er dus geen medicijn tegen. Bij hoge koorts kun je paracemol nemen. Zeker voor een zwangere vrouw is het belangrijk om de koorts te dempen. Hoge koorts kan weeën opwekken en is slecht voor de baby.

70-80% van alle volwassenen heeft als kind waterpokken gehad. Waterpokken krijg je maar één keer in je leven. Je blijft dan levenslang immuun. Van de volwassenen die nooit waterpokken hebben gehad weten we dat 80% toch immuun is.

Risico's voor zwangere vrouwen en haar foetus

Heb je zelf ooit de waterpokken gehad, dan is er geen enkel risico voor jezelf en voor je kind. Ook als je nooit de waterpokken hebt gehad is de kans dat je immuun bent 80%. Mocht je tijdens de zwangerschap toch de waterpokken krijgen, dan zijn de risico’s voor de baby afhankelijk van hoever je zwanger bent.

Besmetting vóór de 16e week van de zwangerschap

Als een zwangere voor het eerst waterpokken krijgt in de eerste 16 weken van de zwangerschap, dan kunnen er ernstige afwijkingen bij het kind ontstaan. Bekende afwijkingen zijn; te kleine ledematen, oogafwijkingen, klompvoeten, spierverschrompeling, hersenafwijkingen, groeiachterstand en zelfs vruchtdood. Als je vóór de 16e week waterpokken krijgt, is het in ieder geval verstandig om tussen de 20-22 weken een uitgebreide echo te laten maken.

Besmetting na de 16e week en ruim voor de bevalling

Dit zal geen blijvende schade veroorzaken bij het kind. De baby kan in de baarmoeder wel waterpokken ontwikkelen, maar houdt hier geen restverschijnselen aan over. De hoge koorts bij de moeder kan wel voor een vroeggeboorte zorgen, deze moet dus zo snel mogelijk getemperd worden.

Besmetting van de moeder 5 dagen vóór de bevalling tot 2 dagen na de bevalling

Vlak na de geboorte is waterpokken erg gevaarlijk voor de baby. Het virus kan de pasgeborene zeer ziek maken, in 30% lijdt dit zelfs tot de dood. Als een vrouw voor het eerst waterpokken krijgt en ze is dicht bij de uitgerekende datum, dan is het mogelijk de vrouw zoster antistoffen (immunoglobulinen) te geven. Deze antistoffen passeren de placenta en beschermen het kind zo al voor de geboorte tegen waterpokken na de geboorte. Heeft de moeder waterpokken tijdens de bevalling of net ná de geboorte van haar kind, dan moet de baby varicella zoster antistoffen ingespoten krijgen. Vaak kan hiermee voorkomen worden dat het kind ziek wordt of in ieder geval de ziekte matigen.

Conclusie

Als je nooit waterpokken hebt gehad en je bent in contact geweest met iemand die waterpokken heeft of dit krijgt binnen 5 dagen nadat je contact hebt gehad, dan is het heel belangrijk dat je zo snel mogelijk contact opneemt met je verloskundige of huisarts. Als het contact minder dan 96 uur geleden is, dan kan m.b.v een bloedonderzoek worden bepaald of je beschermt bent tegen waterpokken. Mocht blijken dat dit niet zo is dan krijg je uit voorzorg antistoffen ingespoten om te voorkomen dat je waterpokken krijgt. Is het contact langer dan 96 uur geleden, dan heeft het geen zin meer om je bloed te onderzoeken of antistoffen te geven.