Pijn tijdens de bevalling

Nagenoeg iedere vrouw voelt pijn tijdens de bevalling. In de huidige tijd, waarin pijnstilling tijdens de bevalling ten alle tijden beschikbaar is, zou je denken dat het het niet meer nodig is om pijn te hebben tijdens de bevalling. Maar pijn tijdens dit proces heeft pijn wel degelijk een functie. Pijn is altijd een waarschuwing!

Baringspijn vertelt je dat je een rustige, veilige plek moet gaan zoeken om je kindje te baren.

Veel vrouwen zien op tegen de pijn, dat is normaal.  Het is ook heel spannend hoe het gaat voelen en hoe je ermee om zal gaan. Het is ook een pijn die je nog nooit eerder gevoeld hebt, wanneer je van je eerste kind gaat bevallen. Tijdens  de bevalling reageert je lichaam meteen op pijn door zelf pijnstillers (endorfines) aan te maken zodat je minder pijn voelt. Als je angstig of gespannen bent wordt de aanmaak van endorfines belemmert. Daarom is het belangrijk zo ontspannen en comfortabel mogelijk te zijn tijdens je bevalling. Er zijn verschillende dingen die je zelf kan doen om met de pijn om te gaan en je zo ontspannen en comfortabel mogelijk te voelen. Uiteraard zullen wij je tijdens de bevalling hierin optimaal begeleiden. Het is verstandig om je goed voor te bereiden op de bevalling. Dit kan met een cursus maar ook door het lezen van boeken over de bevalling.

Dat er in Nederland vaak wat terughoudend wordt omgegaan met medische pijnstilling, heeft te maken met de extra kans op complicaties. De meeste vormen van pijnbestrijding tijdens de bevalling zijn veilig maar kunnen wel invloed hebben op de conditie van je kindje en ook voor moeders zijn er risico’s aan verbonden. Zo maakt medische pijnbestrijding bijvoorbeeld de kans op een kunstverlossing groter.

Op de volgende pagina’s geven we je uitleg over het omgaan met bevallingspijn en verschillende methoden van pijnstilling.