De Bof

• Koorts
  • Pijn bij het kauwen, hoofdpijn, keelpijn, aangezichtspijn
  • Zwelling van de slapen of kaak

Complicaties (vooral bij volwassenen)

• Hersenvliesontsteking
  • Alvleesklierontsteking
  • Schildklierontsteking
  • Gewrichtspijn

De incubatietijd is tussen de 18-21 dagen. De bof is besmettelijk van 6 dagen voor tot 9 dagen na het ontstaan van de zwellingen. De bof wordt overgedragen door een druppelinfectie. (hoesten en niezen)

De bof wordt veroorzaakt door een virus, antibiotica heeft dan geen zin. De behandeling bestaat uit pijnbestrijding, rusten en veel drinken.

Ook de bof inenting is opgenomen in het vaccinatieprogramma voor kinderen. Je kunt de ziekte slechts éénmalig krijgen. De bof kwam het meest voor bij kinderen en jong volwassenen, maar sinds (bijna) alle kinderen worden ingeënt is het een zeldzame ziekte. Ben je niet ingeënt en heb je de ziekte niet gehad, dan ben je niet beschermd tegen de bof.

Zoals eerder aangegeven verloopt de ziekte bij volwassenen vaak ernstiger dan bij kinderen. Treedt de bof op in de eerste drie maanden van de zwangerschap, dan is er grote kans op een miskraam. Later in de zwangerschap treedt er mogelijk een verdikking op van de hartwand, maar verder zijn er geen afwijkingen aangetoond bij de menselijke foetus.

Inenting tegen de bof is alleen mogelijk met een levend virus. Dit mag niet worden gegeven in de zwangerschap. Vooral in de eerste drie maanden van de zwangerschap is het van groot belang dat je niet in aanraking komt met iemand die de bof heeft.