Mazelen

Komt het meest voor bij kinderen in de leeftijd van 1-6 jaar en bij jong volwassenen. Symptomen lijken op die van een flinke verkoudheid; hoesten, niezen, ontstoken ogen, zere keel en hoge koorts. Ook neusbloeden en diarree komen voor. Na ongeveer 3 dagen daalt de koorts en verschijnen er kleine, witte vlekjes in de mond. Na ongeveer 4-5 dagen ontstaat er huiduitslag. Eerst zijn dit kleine, iets opgezette, rode vlekjes op het voorhoofd en achter de oren. De vlekjes verspreiden zich over het hele lichaam, behalve armen en benen. De vlekjes worden ook groter. Na ongeveer 6 dagen nemen de vlekjes af en na ongeveer een week is het ziek zijn over. Ernstige complicaties zijn; herseninfectie, longontsteking en oorontsteking. Vooral bij volwassenen treden deze ernstige complicaties op. Ook bij kinderen jonger dan 3 jaar verloopt de ziekte vaak ernstiger.

Incubatietijd is 8-14 dagen. Mazelen zijn besmettelijk van 6 dagen vóór tot ongeveer een week na het verschijnen van de huiduitslag.

Het is van belang om de koorts onder controle te houden d.m.v. paracetamol en veel drinken. Verdere behandeling is niet nodig. Let wel op veranderingen bij het kind. Oor-, long- of herseninfecties kunnen als complicatie optreden. Word je kind zieker i.p.v. beter, neem dan direct contact op met de huisarts.

Vaccinaties tegen mazelen zijn opgenomen in het vaccinatieschema. Als je hieraan hebt deelgenomen, ben je dus beschermd. Ben je niet ingeënt, dan is er een kleine kans dat je wordt besmet wanneer je in contact komt met een kind met mazelen.

De ziekte verloopt bij een volwassene vaak ernstiger dan bij een kind. Vooral de koorts kan hoog zijn. Hoge koorts kan weeën (en dus vroeggeboorte) opwekken. De koorts moet onderdrukt worden. Als complicaties kunnen ook longontsteking en hartfalen voorkomen. Belangrijk is dus om bij de eerste tekenen van de ziekte de huisarts te raadplegen om te proberen de complicaties te voorkomen en de koorts te temperen. Of de mazelen afwijkingen bij de foetus veroorzaakt is niet bekend. Komt er mazelen voor rondom de geboorte van de baby, zorg dan dat de baby niet in contact komt met deze personen. De baby heeft immers nog geen inentingen gehad en is dus niet beschermd. De ziekte verloopt zeer ernstig bij een kleine baby en heeft in 27% van de gevallen de dood tot gevolg. Ook als je zelf mazelen hebt rondom de periode van de bevalling of net na de geboorte, is het belangrijk om de baby te beschermen, dit wordt gedaan door het kind immuun serum globuline te geven.

Ben je niet ingeënt en heb je de ziekte niet gehad, vermijdt dan contact met kinderen met de mazelen. Ben je toch in contact geweest met een kind met de mazelen, dan is het gewenst om uit voorzorg immuun serum globuline toegediend te krijgen. Dit ter voorkoming van ziek worden tijdens de zwangerschap. Neem dus zo snel mogelijk contact op met de huisarts wanneer je in contact bent geweest met een kind dat mazelen heeft. De globuline wordt bij voorkeur binnen 72 uur na het contact gegeven, is het langer dan 7 dagen geleden dan is de globuline minder effectief. Heb je zelf mazelen rond de periode van de bevalling, dan krijgt de baby uit voorzorg ook immuun serum globuline. Mazelen zijn zeer gevaarlijk voor pasgeboren baby’s, 27% overlijd aan de complicaties zoals longontsteking.