Rode Hond (Rubella)

De lymfeklieren achter de oren en in de nek zijn vergroot, het kind is licht verkouden. Soms is er koorts. Ongeveer 24 uur na het ziek worden ontstaan er rode vlekken op het gezicht, die zich snel verspreiden over de romp en ledematen. De vlekjes verdwijnen vanzelf weer, meestal met 2 dagen. Een volwassene heeft meer klachten: naast de rode vlekken, die meestal 3 dagen duren, komt hoofdpijn, algeheel ziek voelen, hoesten, oogontsteking en gewrichtsklachten voor.

Incubatietijd (periode tussen besmetting en ziek worden) is tussen de 2-3 weken. Rode hond is besmettelijk vanaf 5 dagen voor de huiduitslag tot 5 dagen na de huiduitslag.

Uitzieken.

Sinds 1974 werden alle meisjes van 11 jaar en ouder ingeënt. In principe zijn de meeste vrouwen die nu in de vruchtbare leeftijd vallen dus ingeënt als zij hebben deelgenomen aan het inentingsprogramma. Vrouwen die voor 1963 zijn geboren kunnen niet zijn ingeënt. Wanneer je niet ben ingeënt, maar de ziekte een keer hebt doorgemaakt heb ben je in principe beschermd. Heb je de ziekte nooit gehad en ben je niet ingeënt, dan is de ziekte zeer gevaarlijk in de eerste 16 weken van de zwangerschap. Soms maken vrouwen geen antistoffen aan ondanks de vaccinatie.

Risico's voor de foetus

Heb je de ziekte dus nog nooit gehad, ben je niet ingeënt en je krijgt nu in de zwangerschap voor het eerst de rode hond (vooral de eerste 16 weken), dan kan dat ernstige afwijkingen bij het kind tot gevolg hebben. De volgende afwijkingen kunnen voorkomen:

• Laag geboortegewicht of zelfs vruchtdood
  • Oogafwijkingen
  • Doofheid
  • Hartafwijkingen
  • Botafwijkingen
  • Geestelijke achterstand
  • Longontsteking
  • Afwijkingen aan het bloed
  • Leverafwijkingen

Bij een primo-infectie (eerste keer) is het risico van beschadiging van de vrucht het grootst vroeg in de zwangerschap
Tot 4 weken zwangerschap, het risico is 80%
4 tot 8 weken zwangerschap, het risico is 40%
8 tot 12 weken zwangerschap, het risico is 20%
12 tot 16 weken zwangerschap, het risico is 10%
Na 16 weken is de kans heel klein.

Mijdt contact met kinderen als er gevallen van rode hond gemeld worden.
Rode hond is matig besmettelijk. Om besmet te worden moet je echt in dezelfde ruimte zijn verbleven als het kind met rode hond. Ben je onbeschermd en in contact geweest met het kind gedurende de besmettelijke periode én ben je minder dan 17 weken zwanger, ga dan zo snel mogelijk naar je huisarts. De huisarts zal je bloed onderzoeken om te beoordelen of je daadwerkelijk besmet bent. Bij een zwangerschap jonger dan 16-17 weken dient een abortus overwogen te worden, gezien de ernst van de afwijkingen die bij de foetus kunnen optreden.

Weet je dat je niet ingeënt bent en de ziekte nog nooit hebt gehad, dan is het raadzaam om voor (een volgende) zwangerschap je alsnog te laten inenten.